Uutiset

Haluatko sinäkin olla laadukas suunnannäyttäjä?

hallitustyöskentely, Strategia

Uusi hallitus vetäytyy työstämään organisaation strategiaa. Kaikki odottavat henkeä pidätellen organisaation viisaimman elimen kiteytystä siihen, minne hallitus suuressa viisaudessa on suuntaamassa laivan kurssia. Lopputuloksena on, että visiossa lukee upeasti määriteltynä ”tulevaisuuden xxxx-toimialan suunnannäyttäjä”. Organisaation jäsenet puhkeavat suosionosoituksiin ja huutavat yhdessä kuorossa: ”Wau! Nyt tiedämme, minkä takia heräämme joka aamu töihin, ja mihin käytämme 60 prosenttia hereilläoloajastamme”.

Tai sitten ei… Törmään sanaan suunnannäyttäjä työssäni sekä hallitustyöskentelyssä hyvin usein. Se esiintyy organisaatioiden strategia-kalvoissa lähes yhtä usein kuin adjektiivit laadukas ja innovatiivinen – jotka tosin vievät voiton esiintymisfrekvensillään. OP kirjoittaa web-sivuillaan olevansa tulevaisuuden suunnannäyttäjä, Volkswagen ilmoittaa olevansa vieläpä jopa innovatiivinen suunnannäyttäjä autoalalla, Suomen valtiolta penätään kykyä olla suunnannäyttäjä milloin digi- ja milloin ympäristöasioissa. Esimerkkejä löytyy googlaamalla sekä suljettujen neuvotteluhuoneiden ovien takana jonoksi asti.

Halussa olla suunnannäyttäjä ei ole mitään vikaa, mutta miten olisi, jos sama asia sanotettaisiin mielenkiintoisemmin tai organisaation kulttuuriin sopivammalla tapaa? Organisaatioiden tulisi tarkemmin määritellä omalle organisaatiolleen ja yleisölle, mitä suunnannäyttäjänä toimiminen tarkoittaa juuri meillä ja meidän toimialallamme; mitä sen toteuttaminen ja siihen pyrkiminen vaatii päivittäisessä elämässä niin esimiehiltä kuin tiimiläisiltä?

Toisinaan pohdin, että jopa synonyymikirjasta löytyvät synonyymit esikuva ja roolimalli, kertovat selkeämmin tavoitteesta asettaa uudet standardit omalle toimialalle. Nämä käsitteet ovat tuttuja jokaisen omasta elämästä: melkein kaikilla on ainakin jossain kohtaa elämässään ollut esikuva, jota on katsonut ihaillen ylöspäin.

Ehkä sinun pitäisi toimia suunnannäyttäjänä ja käyttää vaihteeksi jotain muuta määritelmää sille, mitä organisaationne haluaa olla?

Ota yhteyttä.